Faciliteter

AAVK ligger i Voerbjerg kær og har her Danmarks bedste vandskisø til rådighed. I følgende kan du læse nærmer om hvorfor vi i AAVK og en stor del af Danmarks vandskifolk har denne mening.

Søen

Vandskisøen er oprindelig en gammel lergrav af Aalborg Portlands, Voerbjerg lergrav, men det er svært at genkende da der rundt om søen er tæt bevokset med siv og buske. Den tætte sivbevoksning dæmper bølgerne effektivt og bevirker at der ikke kommer returbølger, som kan være meget generende for vandskisport.

Søen ligger i en fordybning, ca. 3 meter under terræn, som giver rigtig godt læ, hvilket betyder mindre bølger og ofte resulterer i helt fladt vand, som er enhver vandskiløbers drøm. Selvom det blæser en hård vind fra vest, er der stadig roligt vand i klubbens primære slalombane som ligger parallelt med den vestlige søbred.

Søen bliver meget hurtigt dyb, og er nogle steder op mod 18 meter. Den store dybde og vandets hårdhed, som er meget lav, bevirker at vandet føles blødt og langsomt, hvilket er en stor fordel, især i slalom-disciplinen.

Området

I 2005 købte Aalborg Kommune søen og de omkringliggende arealer, men AAVK har stadig eneret på sejllads på søen. Det er kommunens plan at det naturskønne område skal gøre mere attraktivt for kommunens beboere og der er allerede etableret fiskepladser på afmærkede steder rundt om søen. AAVK ser frem til at området udnyttes bedre, og at der vil komme flere besøgende som vil få glæde af den dejlige sø og de flotte omgivelser.

Baner

Klubben har 2 konkurrence-homologerede slalombaner med pregates. Banerne ligger optimalt for henholdsvis vest- og sydøstlig vind. Derudover har klubben en B-slalombane, for begyndere, som ligger sammen med den sydøstlige bane. Herudover råder klubben over et homoligeret hop, som ligger optimal for sydlig vind. På land har klubben desuden en beachvolleybane.

Klubhus

Vi synes selv vi har et af de bedste vandski klubhuse i landet. Det ligger perfekt, med udsigt over søen fra vores terrasse. Vi har både køkken og et dejligt stort opholdsrum, to toiletter og dame- og herreomklædning med brusebad.

I 2023 fik vi ny terrasse som så vi nu har endnu bedre udsigt over søen og startbroen.

Udstyr

Klubben råder over udstyr som vi låner ud til gæster og nye medlemmer. De fleste medlemmer køber efter et stykke tid deres eget udstyr, idet eget udstyr vil være bedre tilpasset til løberens stil og derved vil præstationen på vandet også være blive bedre.

Til at starte med, har klubben vandski som vi låner ud. Vi har børnevandski, junior vandski til både slalom og trick og vi voksen ski både til begyndere, men vi har også ski som har vundet danmarksmesterskabet. Ligeledes har vi i klubben dragter i de fleste størrelser. Vi har både kortdragter og heldragter, det vil sige våddragter som gør at man lettere kan holde varmen, idet det vand der kommer ind vil blive varmet op af kroppen.

Vi har også en bom, som vi kan sætte på båden. Den gør det lettere at lære at starte og giver en god fornemmelse af hvad det vil sige at have vand under fødderne. Bommen bruger vi især til nye medlemmer før de blive sat på lang line efter båden.

Ydermere har vi forskellige tuber (en gummi ring), dem kan alle klubmedlemmer benytte og de bruges også til diverse arrangementer.